May 21, 2024

Automotive News

Uživajte najboljim automobilima

Како возити електрични аутомобил

Читаоцима би наслов овог дела могао бити збуњујући и помало забрињавајући – док електрични аутомобил може бити веома различит од аутомобила са мотором са унутрашњим сагоревањем на много начина, вожња електричног возила (ЕВ) је сигурно слично искуство, а не неко путовање у непознато ?

Па да, јесте – или барем може бити. Можете прилично срећно да живите са ЕВ тако што ћете ускочити у њега, притиснути дугме за покретање, изабрати вожњу (електрични аутомобили немају конвенционалне мењаче), притиснути папучицу гаса и клизити. У основи је исто као да возите било који савремени бензински или дизел аутомобил са аутоматским мењачем.

Али постоји неколико ствари о вожњи електричног аутомобила које се мало разликују од конвенционалних аутомобила на бензин или дизел, па ево неколико ствари које треба имати на уму.

Да ли је ово укључено?

Једна од разлика на коју се треба навикнути на ЕВ је та што се чини да се ништа не дешава када га покренете – притисните дугме за напајање и екрани на инструмент табли ће се упалити, али нема звука мотора.

Убрзајте даље од одмора и можда ћете чути тихо цвиљење док аутомобил почне да се креће. И бука не постаје значајно јача, било унутра или споља, тако да прописи сада захтевају да нова ЕВ возила емитују неку врсту буке упозорења како би упозорили пешаке и бициклисте који иначе не би чули да долазите.

Тренутни учинак

Електрични аутомобил ће убрзати прилично брзо из мировања у поређењу са аутомобилима на бензин и дизел. Електрични мотори генеришу сав свој обртни момент (вучну снагу) тренутно, тако да ЕВ-ови веома брзо реагују ако стојите на папучици гаса. Бензински или дизел мотор, за поређење, треба да се окреће до свог оптималног радног опсега, због чега увек мењате брзине горе-доле да бисте га држали у правој зони.

ЕВ нема традиционални мењач, тако да што више притискате папучицу гаса, то се мотор брже окреће и точкови се брже окрећу.

Возите свој ЕВ на овај начин и нећете имати никаквих проблема – али такође нећете извући најбоље од њега, и нећете се приближити распону између пуњења батерија које наводе произвођачи. Да, сви знамо да у стварном свету нећете достићи километре наведене у сјајним брошурама пре него што будете морали да се прикључите (баш као што се аутомобили на бензин скоро никада не приближе својим цифрама за мпг), али можете добити много ближе званичним бројевима само радећи неке једноставне ствари и мењајући неколико начина на које возите.

(Ре)генерисање миља

Кључна реч овде је регенерација (позната као реген). Иако би то могло звучати као фраза извучена из епизоде Звездане стазето је заправо кључни део дизајна електричних возила (и хибрида).

Паметна ствар код електричног мотора је да ради на два начина. Пропустите струју кроз њега и он ће се ротирати да створи погон, који покреће ваше точкове. Али ако обрнете процес, користећи замах аутомобила у покрету (кинетичку енергију) за окретање мотора, он ће генерисати сопствену електричну енергију која се затим шаље у батерију.

Практично сви електрични аутомобили (и хибриди/плуг-ин хибриди) регенеришу енергију у сваком тренутку када не убрзавају – па кад год кренете и кренете према следећем семафору или када притиснете кочницу. Начин на који можете да искористите ову функцију може значајно да утиче на ваш домет – сваки пут ће додати само малу количину електричне енергије, али збројите та времена и то значи да ћете морати да се прикључите мало ређе.

Кључ за максимизирање ове регенерације је углађен стил вожње. Уместо да снажно убрзавате, а затим снажно кочите, лагано убрзавате до жељене брзине, а затим се крећете кад год је то могуће, на пример када се спуштате низ брдо. Ово не само да ће потрошити мање струје за почетак, већ ће такође помоћи процесу регенерације да поврати део струје коју сте користили. Као бонус, такође је љубазније према вашем аутомобилу јер не трошите кочнице тако брзо.

Вожња са једном педалом

Већина ЕВ вам омогућава да повећате количину регенерације. Јефтинији модели ће вероватно имати једноставно дугме за еко или „реген“ – притисните ово и чим повучете гас, осетићете да је аутомобил спор, као да кочите. Ово је узроковано повећаним трењем мотора који се окреће и регенерише више електричне енергије.

Када се навикнете на ово, можете да возите аутомобил на начин скоро ‘једном педалом’, користећи регенерацију да успорите аутомобил у већини ситуација у вожњи. Заиста је потребно да користите кочнице само да бисте зауставили аутомобил или у хитној ситуацији када је потребно брже успоравање.

Скупљи ЕВ имају регенерацију на више нивоа, која се често бира између лопатица на волану. Ово вам омогућава да подесите прецизнији ниво регенерације у складу са врстом путева по којима се возите. Док је пуна регенерација (где аутомобил значајно успорава сваки пут када повучете гас) у реду у прометном граду, када при брзини на аутопуту не желите да скинете педалу и почнете нагло да успоравате – боље је изабрати нижи ниво који омогућава аутомобилу да се креће и одржава разумну брзину.

Многи фактори утичу на корисност регенеративног кочења, али окружење за вожњу је најзначајније. Пре неколико година, ваш аутор је на путу тестирао електрични Волксваген е-Голф на две руте од 45 минута, прва је укључивала део аутопута, а друга стално заустављање-почни урбано окружење Бицестера. Након првог, домет аутомобила је опао како се очекивало – по завршетку другог, заправо је имао већи домет него што је био присутан приликом поласка, искључиво због регенеративне енергије произведене при успоравању за раскрснице и семафоре.

Услови и услови

Један од корисних начина да повећате домет вожње у ЕВ-у је оно што се зове пред-кондиционирање.

Већина електричних возила данас је повезана са апликацијом коју преузимате за свој паметни телефон и вреди је упознати. Може се користити за разне ствари као што је учитавање путовања у навигацију аутомобила и откривање где су станице за пуњење доступне, али су можда најкорисније разне ствари које можете подесити да аутомобил ради чак и пре него што ујутро уђете у њега.

Путем апликације можете ‘пре-кондиционирати’ аутомобил за своје путовање пре него што изађете на своја улазна врата. Ово укључује грејање или хлађење унутрашњости на жељену температуру, укључивање грејних седишта и слично, тако да је савршено спреман за вас када уђете у њега.

Док је ваш аутомобил прикључен на пуњач на вашем прилазу или на радном паркингу, то значи да ваш грејач или клима-уређај користе струју из мреже, а не из батерије. То вам штеди коришћење кључне батерије за загревање или хлађење аутомобила када сте у покрету, помажући да се максимизира домет батерије.

Претходно кондиционирање је добро и за акумулатор вашег аутомобила. Литијум-јонске батерије које се користе у електричним возилима најбоље раде на оптималном температурном опсегу, што значи да обично имате мањи домет усред зиме него усред лета. Када подесите програм пред-кондиционирања у апликацији за паметни телефон, он не само да загрева кабину у вашу корист, већ и загрева батерије тако да буду на својој идеалној температури пре него што кренете. Ово вам даје већи домет и такође помаже у заштити батерије током дужег периода вашег власништва.

Остали фактори

Постоји још неколико ствари које треба размотрити да би живот са електричним возилом био потпуно срећно искуство – ниједна од њих није суштинска, али је све корисна.

Када сте у покрету, било који електрични елемент активиран у аутомобилу ће испразнити батерију и утицати на ваш домет вожње. Зато искључите грејање седишта чим вам буде довољно топло и будите штедљиви са клима уређајем где је то практично.

Постоје и друге ствари које можете да урадите да бисте одржали домет свог ЕВ у свом најбољем издању, али оне одражавају оно што треба да радите у аутомобилу на бензин или дизел да бисте спречили трошење горива, као што је да обезбедите да су ваше гуме под оптималним притиском и да не остављате много тешке предмете у чизмама које ћете носити на сваком путовању.

Дакле, да, вожња електричног аутомобила не мора да се разликује од вожње било ког другог типа возила – али постоји неколико једноставних ствари које можете да урадите да бисте извукли најбоље од тога.

Више садржаја о електричним аутомобилима у Тхе Цар Екперт-у